Co robić, jeśli karta płatnicza nie działa?

26 czerwca 2017

Jeśli karta płatnicza przestaje działać, gdy potrzebujmy pieniędzy, jest to poważny problem. Co zrobić w takiej sytuacji?

Karta płatnicza może przestać działać z różnych powodów. Najczęściej o tym, że karta nie działa, dowiadujemy się podczas próby skorzystania z bankomatu czy przy płaceniu za zakupy. Powodem niedziałania karty może być jej uszkodzenie mechaniczne. Bardzo często karty płatnicze mogą się rozmagnetyzować, jeśli są źle przechowywane. Najlepszym rozwiązaniem nie jest przechowywanie wszystkich kart płatniczych w jednej przegródce w portfelu. Dobrze jest posiadać również specjalne opakowania na karty, które pozwalają na ich lepsze zabezpieczenie.

Nieaktywowana karta płatnicza

Co kilka lat konieczna jest wymiana karty płatniczej. Najczęściej karty płatnicze wymieniane są co dwa lata. Po otrzymaniu nowej karty płatniczej poprzednia przestaje działać po terminie jej ważności. Nową kartę płatniczą tak samo jak pierwszą otrzymaną do rachunku bankowego kartę płatniczą trzeba aktywować. Brak aktywacji karty sprawi, że nie będzie ona działała ani w bankomacie, ani w terminalach płatniczych w punktach usługodawców. W poszczególnych bankach spotkać się można z różnymi procesami aktywacji karty płatniczej. Aktualnie w wielu bankach można to wygodnie zrobić za pośrednictwem internetowych serwisów banków.

Awaria po stronie wystawcy karty

Firmy, które są wystawcami kart płatniczych mogą mieć awarię. W takiej sytuacji karta zostanie odrzucona w terminalu płatniczym. Awaria może zdarzyć się zarówno po stronie banku, akceptanta karty jak też organizacji płatniczej. Takie sytuacje warto brać pod uwagę, zwłaszcza podczas zakupów i dysponować więcej, niż jedną kartą płatniczą. Posiadając kilka kart płatniczych dobrze jest wybierać takie, które pochodzą od różnych organizacji obsługujących karty płatnicze. Dobrze jest posiadać również karty zbliżeniowe, które pozwalają na realizację jednorazowej transakcji do 50 zł. Atutem takiej karty jest realizacja transakcji offline.

Kontakt z bankiem

Zawsze warto skontaktować się z bankiem, żeby wyjaśnić powód niedziałania karty płatniczej. Na infolinii bankowej można uzyskać informacje o tym, jak długo będzie trwała awaria. Jeśli karta przestała działać w wyniku wpisania błędnego kodu PIN, na infolinii banku możliwe jest odblokowanie karty. Karty bywają blokowane również w wyniku przekroczenia limitu dziennych wydatków ustalonych dla rachunku bankowego. Informacje o awariach, które wynikają z prac przy serwisach obsługujących transakcje realizowane przy użyciu kart płatniczych, podawane są na stronach internetowych banków. Jeśli nie posiadamy więcej niż jedną kartę płatniczą, udając się na zakupy, zawsze warto mieć przy sobie gotówkę.

(Visited 1 921 times, 1 visits today)